Merken beschermen zichzelf
Merken kregen voorrang voor het registreren van hun eigen
domeinextensie. Zowel grote internationale merken als kleinere meer
lokale merken kregen al een eigen extensie. Enkele van de voor ons
bekendste namen hieronder zijn .bnpparibasfortis, .bmw, .google en
.eurovision.
Shoppen: producten en koopjes
Het mag niet verrassen dat heel wat van
de nieuwe domeinextensies
gericht zijn op de surfende consument. Het gaat om productnamen (.shoes,
.diamonds), benamingen voor koopjes (.deals, .cheap) en termen gelinkt
aan koopjesperiodes (.christmas, .blackfriday). .boo werd geregistreerd
door Google en is gericht op de inkopen voor Halloween.
Ontspanning: vooral reizen
Onder de nieuwe domeinextensies gelinkt aan hobby's en ontspanning,
nemen termen over reizen het grootste aandeel in. De nieuwe
domeinextensies zijn voornamelijk Engelse termen, maar reizen is de
meest internationale categorie, met .voyage, .reise, .travel en .viajes.
Vastgoed en bouw
Dat we vandaag vooral online op huizenjacht gaat, weerspiegelt zich
ook in de nieuwe domeinextensies. Liefst 19 nieuwe extensies zijn te
situeren in de sector van de bouw en vastgoed. Het Duitse
.immobilien
lijkt ook geschikt voor Nederlandstalige immowebsites.Financieel
Dienen we in de toekomst misschien onze belastingsaangifte in op
belgium.tax? Het zou kunnen, want de extensie .tax is al beschikbaar.
Buiten belastingen zijn ook andere extensies rond verzekeringen,
investeringen, leningen en betalingen al goedgekeurd.
Gezondheid
Naast aandacht voor de tandarts en fitness, is deze er onder de
extensies gelinkt aan gezondheid ook voor ontwenning (.rehab), AIDS
(.hiv) en dierengezondheid (.vet). Alle nieuwe extensies gelinkt aan
gezondheid zijn termen uit het Engels.
Onderwijs
De nieuwe domeinextensies voor onderwijs zijn toegespitst op het
hoger onderwijs, met
.college, .university, .prof en ook .science. .edu
is een van de 8 oorspronkelijke domeinextensies en blijft bestaan.
.schule is de Duitstalige eend in de bijt.
Culinair
Het voorlopig enige gerecht met een eigen domeinextensie is
.pizza.
.beer en .coffee zijn de dranken met een eigen extensie. Andere
culinaire domeinextensies gaan over horeca (.pub, .bar, .restaurant,
.menu) en zelf koken (.recipes en .cooking).
Expliciet
Het lijstje extensies voor expliciete content blijft voorlopig
beperkt tot 4 termen. Er gingen stemmen op om deze extensies verplicht
te maken voor pornosites (zodat ze gemakkelijk uit te filteren zijn)
maar dat ging niet door. .sucks profileert zich als extensie voor
bedrijven om met klachten van klanten om te gaan, maar wellicht zullen
heel wat .sucks-sites gevuld worden met expliciete inhoud.
Personal
De wellicht
vreemdste nieuwe domeinextensie is .kim. .kim richt zich
op de meer dan 100.000.000 mensen in Azië en andere regio's van de
wereld met de achternaam Kim. Andere extensies die zich richten op het
persoonlijke leven gaan over daten, trouwen en carrière maken.
Google: 101 extensies
Google zet sterk in de op de nieuwe domeinextensies. De zoekgigant
vroeg 101 nieuwe extensies aan. Onder de al actieve extensies van Google
vinden we termen die verwijzen naar Google-diensten (.youtube, .docs,
.gmail), de eigen bedrijfsnaam (.google, .goog, .gle) en meer generieke
extensies (.dad, .eat en .new).
Nederlandstalige extensies
.vlaanderen, .gent en .amsterdam zijn nieuwse internetextensies in
het Nederlands. Maar heel wat andere extensies zijn ook bruikbaar voor
Nederlandstalige websites. Het gaat om woorden die in vele talen
gebruikt worden, zoals .audio en .gratis, en om woorden uit andere talen
die toevallig ook een (andere) betekenis hebben in het Nederlands.