Vanaf het begin van 2014 worden mondjesmaat nieuwe domeinnaam extensies vrij gegeven. En in navolging van grote steden zoals .london staan nu ook domeinnaam extensie zoals .Vlaanderen op het punt om commercieel ingezet te worden.
Gezien het feit dat Google al vanaf eind 2012 penalty’s geeft op exact domain matches met dunne content is het te bezien in hoeverre dit een handige toevoeging is voor bedrijven op het gebied van online vindbaarheid.
Het vertouwen van de bezoeker is het belangrijkst
Voor veel bedrijven kan een mogelijke verhuizing naar een nieuwe domeinnaam te riskant zijn, los van het feit of dit effect heeft op de vindbaarheid. Denk maar eens aan domeinnamen zoals .name of .biz, hoeveel personen in jouw omgeving hebben een .name domein en hoeveel bedrijven hebben een .biz domeinnaam? In mijn omgeving in ieder geval vrij weinig, en dit heeft mijns inziens te maken met vertrouwen. Zeg nou zelf, zou jij eerder kiezen voor een domeinnaam met een .com of een domeinnaam met een .biz extensie?
Bedrijven zullen dan ook een afwachtende houding innemen om te bekijken wat hun bezoeker doet en in welke richting de markt zich beweegt. Mocht het daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben en een zelfde reputatie weten op te bouwen als een .be of .com domein extensie dan zullen bedrijven ook eerder geneigd zijn om over te stappen.
Dus niks doen met de nieuwe domein extensies?
O zeker wel! Ik zou niet gelijk mijn hele bedrijf overgooien op een nieuwe domein extensie maar ik zou zeker al eens ‘neuzen’ tussen de nieuwe domein extensies en bekijken welke van toepassing zijn op jouw branche of professie.
Neem bijvoorbeeld een heel logisch voorbeeld zoals pizza.com en pizza.Vlaanderen. Het lijkt niks meer dan logisch, en relevant, dat Google straks een hogere indexering zal meegeven aan het pizza.vlaanderen domein zodra een bezoeker zoekt op ‘pizza bestellen Vlaanderen’
Ook webtoppers biedt meer dan 500 nieuwe extensies aan vraag uw webtopper welke het best met uw zaak past.